
 
 

Executive Summary and Staff Analysis 
Washington State Association for Justice (WSAJ), 

Gerhard Letzing, and Suone Cotner 
(45-Day Citizen Action Complaint) 

PDC Case No. 2863 
 

This summary highlights staff’s findings, conclusions, and recommendations regarding 
the allegations contained in PDC Case No. 2863, a 45-Day Citizen Action Complaint 
(Complaint) filed on January 25, 2016 by David Dewhirst and James Abernathy of the 
Freedom Foundation against the Washington State Association for Justice (hereafter, 
WSAJ), and Gerhard Letzing and Suone Cotner, WSAJ Executive Director and Deputy 
Director. 

Background 

The Attorney General’s Office referred the Complaint to the PDC on February 10, 2016 
for investigation and possible action.  On February 12, 2016, PDC staff sent a letter to 
WSAJ through its Executive Director Gerhard Letzing, informing the respondents that 
staff had opened a formal investigation, and requesting a written response.  On 
February 25, 2016, Dmitri Iglitzin, counsel to WSAJ and WSAJ staff, provided a 
response to the allegations. 

Allegations 

The Complaint alleged that as the employer of registered Washington State lobbyists, 
WSAJ violated RCW 42.17A.630 by failing to file required special reports disclosing the 
association’s monetary and in-kind contributions to candidates, elected officials, officers 
and political committees, alleged violations of RCW 42.17A.630(2)1. 

Investigative Findings and Conclusion 

Based on the factors identified in the investigation, staff found and concluded as follows: 

During the period reviewed by staff, various political committees, including WSAJ’s own 
political committee Washington State Association for Justice - Justice for All PAC 
(WSAJ PAC), reimbursed WSAJ for administrative fees and professional services.  PDC 
staff found no evidence that these payments to WSAJ indicated that WSAJ made in-
kind contributions to political committees as alleged in the Complaint, and failed to 
report these contributions as a lobbyist employer.  Rather, staff found that the political 
committees’ payments to WSAJ constituted payments for services rendered to the 
committees. 

Staff’s findings indicate that WSAJ, as a lobbyist employer, did violate RCW 
42.17A.630(2) by failing to file special L-3c reports of monetary contributions to political 
committees totaling $81,872.20, when the contributions were not disclosed by WSAJ’s 
registered lobbyists.  The reports were due on two occasions in 2012, and were not 
filed. 
 

                                                 
1 For periods prior to January 1, 2012, RCW 42.17A.630 was codified as RCW 42.17.180. 



PDC Case No. 2863 
Washington State Association for Justice (WSAJ); WSAJ Executive Director 
Gerhard Letzing; and WSAJ Deputy Director Suone Cotner 
Executive Summary and Staff Analysis 
Page 2 
 
 
In addition, staff’s findings indicate that a $70,000 contribution by WSAJ to Our 
Washington PAC, made on or around October 12, 2012, was not disclosed on the 
annual L-3 report WSAJ filed as a lobbyist employer on February 28, 2013, indicating a 
violation of RCW 42.17A.630(1).  At the time WSAJ made this contribution to Our 
Washington PAC, the latter was sponsoring Independent Expenditure political 
advertising and Electioneering Communications in opposition to the 2012 Rob McKenna 
Campaign for Governor. 
 
Other unreported monetary contributions by WSAJ, including a $500,000 monetary loan 
to the Stop the Insurance Industry Takeover Committee (No on I-1082), were required 
to be disclosed on L-3 and L-3c reports due outside the five-year limitation on state 
actions in RCW 42.17A.770. 
 
Recommendation 

For the reasons described above, staff recommends that the Commission find multiple 
apparent violations of RCW 42.17A.630(1) and (2) and recommend to the Attorney 
General to take appropriate action concerning WSAJ’s apparent failure to disclose all of 
its reportable contributions on L-3 and L-3c reports during the five-year period of March 
2011 through February 2016. 



 
STATE OF WASHINGTON 

PUBLIC DISCLOSURE COMMISSION 
711 Capitol Way Rm. 206, PO Box 40908  Olympia, Washington  98504-0908  (360) 753-1111  FAX (360) 753-1112 

Toll Free 1-877-601-2828  E-mail: pdc@pdc.wa.gov  Website: www.pdc.wa.gov 

  
BEFORE THE PUBLIC DISCLOSURE COMMISSION 

OF THE STATE OF WASHINGTON 
 
IN RE COMPLIANCE   ) PDC CASE NO:  2863 
WITH RCW 42.17A    ) 
      )  
Washington State Association for   ) 
Justice (WSAJ); WSAJ Executive Director  ) REPORT OF INVESTIGATION 
Gerhard Letzing; and WSAJ Deputy   ) 
Director Suone Cotner   )   

) 
Respondents.   ) 

         )  
 

 
I. 
 

BACKGROUND 
 
1.1 The Washington State Association for Justice (hereafter WSAJ) was originally 

formed in 1953 as the National Association of Claimants Compensation Attorneys 
(NACCA); in 1967 became the Washington State Trial Lawyers Association 
(WSTLA); and in 2008 became the Washington State Association for Justice 
(WSAJ).  WSAJ is a member association made up of approximately 2500 attorneys 
and staff. The Web site of the WSAJ is www.washingtonjustice.org, which describes 
WSAJ as being committed exclusively to the needs of plaintiff’s attorneys and a 
proven voice for injured people in Washington courtrooms.  

 
1.2 On January 25, 2016, David Dewhirst and James Abernathy of the Freedom 

Foundation filed a 45-Day Citizen Action Notice with the Washington Attorney 
General and Thurston County Prosecutor, alleging violations of RCW 42.17A by 
WSAJ, Gerhard Letzing, and Suone Cotner (respectively, WSAJ Executive Director 
and Deputy Director).  (Exhibit 1.)  The Citizen Action Notice alleged that as a 
lobbyist employer, WSAJ made in-kind and monetary contributions without properly 
reporting to the PDC, alleged violations of RCW 42.17A.630(2)(a). 

 
1.3 On February 10, 2016, the Washington State Attorney General’s office forwarded 

Mr. Dewhirst and Mr. Abernathy’s Notice to PDC staff with a request for review and 
possible investigation. 

 
  



Washington State Association For Justice, et al. 
Report of Investigation 
PDC Case Number 2863 
Page 2 of 7 
 
 

II. 
 

ALLEGATIONS IN COMPLAINT 
 

2.1 First allegation: WSAJ, as a lobbyist employer, violated RCW 42.17A.630 by failing 
to file required reports detailing its monetary and in-kind contributions to candidates, 
elected officials, officers and political committees.  Based on C-3 reports filed by 
political committees and candidates from 2010 to present, the complaint alleged that 
WSAJ contributed as least $160,984 to candidates and political committees without 
reporting any of the monetary contributions on any L-3c or L-2 reports. 
 

2.2 Second allegation: Washington State Association for Justice Justice for All PAC 
(WSAJ PAC), WSAJ’s own political committee, reimbursed WSAJ for 
administrative fees and professional services.  The complaint alleged that these 
payments to WSAJ indicated that WSAJ made in-kind contributions to WSAJ’s 
political committee, and failed to report these contributions as a lobbyist employer, 
additional alleged violations of RCW 42.17A.630. 
 

2.3 Third allegation: Between the period of 2010 and the present, other political 
committees reported reimbursements to WSAJ for alleged in-kind contributions and 
a $500,000 monetary loan.  The complaint alleged that WSAJ failed to report 
approximately $1,467,387 in in-kind contributions and a monetary loan to the PDC 
over a five-year period, additional alleged violations of RCW 42.17A.630.   

 
 

III. 
 

FINDINGS 
 

PDC Staff Review of WSAJ Contributions and Reporting 
 

3.1  On February 25, 2016, a response to the Notice was received from Dmitri Iglitzin, 
legal counsel to WSAJ.  (Exhibit 2.)  Staff reviewed information in that response; 
information in campaign finance reports and data filed with the PDC by WSAJ, by 
PACs affiliated with WSAJ, and unaffiliated candidate and political committees.  
PDC staff assessed WSAJ’s reportable contributions during the five-year period of 
the PDC’s statute of limitations, RCW 42.17A.770. 

  
3.2  Although the Notice alleged expenditures by WSAJ totaling $1,467,387 from 2010 

to the present day for monetary and in-kind contributions to candidates and political 
committees, including a $500,000 loan, special reports of any contributions that were 
due prior to March 2011 fall outside the five-year statute of limitations.  In particular, 
a $500,000 monetary loan by WSAJ to the Stop the Insurance Industry Takeover 
committee in opposition to 2010 Initiative 1082 was made on or around October 8, 



Washington State Association For Justice, et al. 
Report of Investigation 
PDC Case Number 2863 
Page 3 of 7 
 
 

2010.  (Exhibit 3.)  An L-3c report disclosing this contribution would have been 
required in November of 2010, more than five years before the date of this report.   

 
3.3 Staff’s initial review of reports and data on file with the PDC indicated that between 

February 1, 2011 and March 1, 2016, WSAJ used general treasury funds to make 
approximately $123,997.60 in contributions to candidates and political committees.  
(Exhibit 4.)  The amount attributed to WSAJ consisted of monetary contributions to 
a WSAJ-affiliated political committee (WSAJ-Justice in Action PAC), the committee 
Our Washington PAC, and three candidates’ campaigns. 

 
3.4 On February 29, 2016, PDC staff received an email from Dmitri Iglitzin sent on 

behalf of WSAJ, clarifying that three contributions totaling $2,800 that were 
attributed to WSAJ in reports filed by candidates James Gizzi, Pramila Jayapal, and 
Robert McCaslin were not, in fact, made from the general treasury of WSAJ.  Rather, 
Mr. Iglitzin stated that the contributions were made from the PAC funds of WSAJ 
Justice for All PAC, and were misattributed by the recipients.  (Exhibit 5.)  PDC staff 
reviewed contemporaneous reports filed by Justice for All PAC, and saw that the 
committee did disclose making the three contributions to the candidates.  Because the 
candidate contributions were not made by WSAJ, they were not required to be 
disclosed by WSAJ on L-3c reports. 

 
3.5 On March 7, 2016, PDC staff received an additional email from Mr. Iglitzin, 

clarifying that three contributions totaling $39,324.80 that were attributed to WSAJ in 
reports filed by WSAJ Justice in Action PAC were not, in fact, made from the general 
treasury of WSAJ.  Rather, Mr. Iglitzin stated that the contributions were made from 
the PAC funds of WSAJ Justice for All PAC, and were misattributed by Justice in 
Action PAC.  (Exhibit 6.)  PDC staff reviewed contemporaneous reports filed by 
Justice for All PAC, and saw that the committee did disclose making the 
contributions to Justice in Action PAC.  Because the contributions were not made by 
WSAJ, they were not required to be disclosed by WSAJ on L-3c reports. 

 
3.6 With these adjustments, staff’s review indicates that within the five-year statute of 

limitations, WSAJ made two contributions totaling $81,872.20 from general treasury 
funds1.  The first of these contributions was a $11,872.20 contribution to WSAJ 
Justice in Action PAC made on or around January 10, 2012, and the second was a 
$70,000 contribution to Our Washington PAC made on or around October 12, 2012.  

                                                 
1 On February 17, 2016, following the date of the Citizen Action Notice, WSAJ filed an L-3c report 
disclosing $78,575.42 in contributions made to WSAJ Justice For All PAC on January 11, 2016, ostensibly 
from the general treasury of WSAJ.  However, on March 2, 2016, Mr. Iglitzin contacted PDC staff to 
clarify that this total of contributions was in fact attributable to numerous individual members of WSAJ, 
and not to the association itself.  The names of these individual contributors were first disclosed by WSAJ 
Justice For All PAC on a C-3 monetary contributions report filed one week before the WSAJ L-3c report.  
Because the contributions came from the personal funds of a number of individuals rather than from the 
general treasury of WSAJ, the L-3c report filed on February 17, 2016 was not required. 



Washington State Association For Justice, et al. 
Report of Investigation 
PDC Case Number 2863 
Page 4 of 7 
 
 
 
3.7 During the five-year period reviewed by staff, five individuals were registered with 

the PDC to lobby on behalf of WSAJ.  The individuals were as follows: 
 

1. Elizabeth Berry 
 

2. Lindsey Grad 
 

3. Larry Shannon 
 

4. Michael Temple 
 
5. Anita Yandle 

 
Staff reviewed monthly L-2 Lobbyist Expense Reports filed by these five lobbyists, 
and saw that only Mr. Shannon and Mr. Temple disclosed contributions to any 
candidate or political committee on form L-2.  Without exception, the contributions 
disclosed were from the personal funds of the lobbyist.  None of the lobbyists’ L-2 
reports disclosed contributions on behalf of their employer, WSAJ. 

 
3.8 Considering the contribution activity discussed above, it appears WSAJ failed to file 

L-3c reports disclosing $81,872.20 in contributions made in 2012, when those 
contributions were not disclosed by the association’s registered lobbyists.  It appears 
that L-3c reports were not filed as required on two occasions after WSAJ exceeded 
the monthly reporting threshold2.
 

3.9 In addition, PDC staff’s review indicates that WSAJ’s $70,000 contribution to Our 
Washington PAC, made on or around October 12, 2012, was not disclosed on the 
annual L-3 report WSAJ filed as a lobbyist employer on February 28, 2013 for 
calendar year 2012.  (Exhibit 7.)  At the time WSAJ made this contribution to Our 
Washington PAC, the latter was sponsoring Independent Expenditure political 
advertising and Electioneering Communications in opposition to the 2012 Rob 
McKenna Campaign for Governor.  (Exhibit 8.)  
 

 
  

                                                 
2 This threshold was more than $100 in aggregate monthly contributions until December 1, 2014, when it 
was adjusted to $110.  WAC 390-20-150. 



Washington State Association For Justice, et al. 
Report of Investigation 
PDC Case Number 2863 
Page 5 of 7 
 
 

Response by WSAJ to Citizen Action Notice 
 

3.10 In his February 25, 2016 response to the Notice, Mr. Iglitzin addressed the allegations 
concerning WSAJ’s failure to disclose contributions made by a lobbyist employer.  
He stated: 

 
 “[Freedom Foundation] asserts that WSAJ ‘made substantial, unreported in-kind 

contributions’ to its own continuing political committee, WSAJ PAC. It bases this 
claim on evidence that ‘[f]rom 2012 to the present, WSAJ PAC reimbursed 
WSAJ at least $636,310 for its in-kind contributions to WSAJ PAC.’ ” 

 
 “[Freedom Foundation] misunderstands its own asserted evidence. The ‘Schedule 

A’ forms submitted by WSAJ PAC along with that PAC’s C4 filings plainly show 
that all of the money which was reported as being transferred from the PAC to 
WSAJ during the period of time potentially covered by any action that might be 
brought by the State of Washington was transferred to pay for expenses incurred 
by the PAC in exchange for services described most commonly as 
‘Administration Fees’ or ‘Admin. Fees,’ or occasionally as ‘Reimbursement, 
Professional Services.’ ” 
 

 “Because there is no evidence that WSAJ conveyed anything of value to WSAJ 
PAC or any other political committee during the last five years other than as a 
result of a transaction whereby the item of value was purchased from it by the 
PAC, there is no evidence to support this allegation [that WSAJ made unreported 
in-kind contributions] and it should be rejected in its entirety.” 

 
 “WSAJ may have violated RCW 42.17A.630(2)(a) by failing to report monetary 

contributions to political committees.”  
 

 “Subject to further investigation and review by the undersigned, it does appear 
that WSAJ may have failed, in its role as a lobbyist employer, to report each and 
every contribution it has made to a political committee on a monthly basis on an 
L3c form, and these contributions were not otherwise reported on an L2 form, as 
would have been permitted (in the alternative) by RCW 42.17A.630(2)(b)…there 
does appear to be a basis for the PDC and the Office of the Attorney General to 
conclude that WSAJ has improperly failed to comply with the requirements of 
RCW 42.17A.630(2)(b)3 by failing to properly report certain of its monetary 
contributions to political committees on an L3c form.” 

 
 
  

                                                 
3 Here, it appears Mr. Iglitzin may have intended to refer to RCW 42.17A.630(2)(a), which requires 
lobbyist employers to file special reports of contributions. 





Washington State Association For Justice, et al. 
Report of Investigation 
PDC Case Number 2863 
Page 7 of 7 
 
 
 

EXHIBIT LIST 
 
Exhibit 1  Citizen Action Notice submitted by David Dewhirst and James Abernathy 

on January 25, 2016 (without exhibits). 

Exhibit 2  Response to the Citizen Action Notice, received on February 25, 2016 from 
Dmitri Iglitzin, counsel to WSAJ. 

Exhibit 3  Stop the Insurance Industry Takeover (No on I-1082) C-3 report filed on 
October 11, 2010. 

Exhibit 4  Contributions attributed to WSAJ, February 1, 2011 - March 1, 2016. 

Exhibit 5  February 29, 2016 email from Dmitri Iglitzin to PDC staff. 

Exhibit 6  March 7, 2016 email from Dmitri Iglitzin to PDC staff. 

Exhibit 7  WSAJ L-3 Lobbyist Employer report for calendar year 2012, filed on 
February 28, 2013. 

Exhibit 8  C-6 Independent Expenditure political advertising report filed by Our 
Washington on September 13, 2012. 



PDC Exhibit 1, Page 1 of 2



PDC Exhibit 1, Page 2 of 2



 

 

DMITRI IGLITZIN 
Iglitzin@workerlaw.com 
 

Original via US First Class mail and  
Via email to pdc@pdc.wa.gov 

 
     February 25, 2016 
 
Tony Perkins 
Director of Compliance  
Washington State Public Disclosure Commission 
711 Capitol Way S. 
Olympia, WA  98504  
 
 RE: Complaint from The Freedom Foundation 
  PDC Case No. 2863 
  SCBIL File No.: 6533-001 
   
Dear Mr.  Perkins: 
 

We write to you on behalf of our client, the Washington State Association for Justice 
(“WSAJ”), in response to the letter we received from you on February 12, 2016, regarding a 45-
day Citizen Action Letter filed by The Freedom Foundation (“FF”) with the Washington 
Attorney General’s office on January 26, 2016 (“Complaint”). 

 
Given the short timeline within which you have asked us to submit a written response to 

your letter, this reply will of necessity be brief and summary in nature.  Without having had the 
time to exhaustively review every monthly and other report that has been filed by WSAJ and 
WSAJ Justice For All PAC (“WSAJ PAC”) for the last five years, it appears reasonably certain 
that, with the exception of possible technical violations of RCW 42.17A.630(2)(a), WSAJ has 
not engaged in any of the violations alleged by FF, and both the Public Disclosure Commission 
and the Attorney General’s office should so conclude.   

 
WSAJ did not violate RCW 42.17A.630(2)(a) by failing to report in-kind contributions to 
WSAJ Justice For All PAC. 

 
On the second page of the Complaint, FF asserts that WSAJ “made substantial, 

unreported in-kind contributions” to its own continuing political committee, WSAJ PAC.  It 
bases this claim on evidence that “[f]rom 2012 to the present, WSAJ PAC reimbursed WSAJ at 
least $636,310 for its in-kind contributions to WSAJ PAC.”   

 
FF misunderstands its own asserted evidence.  The “Schedule A” forms submitted by 

WSAJ PAC along with that PAC’s C4 filings plainly show that all of the money which was 
reported as being transferred from the PAC to WSAJ during the period of time potentially 
covered by any action that might be brought by the State of Washington was transferred to pay 
for expenses incurred by the PAC in exchange for services described most commonly as 
“Administration Fees” or “Admin. Fees,” or occasionally as “Reimbursement, Professional 

PDC Exhibit 2, Page 1 of 3



 

 

Services.”  Rather than these entries reflecting prior, unreported in-kind contributions from 
WSAJ to the PAC, they show that there were no such contributions.  Instead, WSAJ PAC was 
simply purchasing from WSAJ the value of WSAJ staff time, including overhead, for its own 
use.  This transaction does not constitute a contribution of anything of value from WSAJ to the 
PAC, any more than any other purchase of any item by the PAC transforms the seller’s portion 
of the transaction into a contribution.1    

 
As it happens, there are notations on the Schedule B filings of certain PACs indicating 

the receipt of in-kind contributions from WSAJ by a different PAC, not WSAJ PAC.  See, e.g., 
the Stop Insurance Industry Takeover (“SIIT”) PAC August 10 and September 14, 2010, C4, 
Schedule B forms, showing an in-kind contribution from WSAJ in the amount of $8,000 for each 
of those months, SIIT PAC’s October 12, 2010, C4 Schedule B, showing a similar in-kind 
contribution from WSAJ in the amount of $10,500, and SIIT PAC’s December 10, 2010, C4 
Schedule B, showing the same, in the amount of $4,278.78.  All of these in-kind contributions 
from WSAJ to SIIT PAC, which arguably should also have been reported by WSAJ at the time 
on L3c forms, appear to have occurred, and then completely ceased, well more than five years 
ago, and thus are too stale to be addressed in any legal proceeding brought by the Attorney 
General or the PDC. 

 
Other than the in-kind contributions made by WSAJ to SIIT PAC, there does not appear 

to be any evidence of any such contributions made by WSAJ to any other political committee.  
While there is evidence, as noted in the documents attached as Exhibit 4 to the Complaint, that 
political committees other than WSAJ paid money to WSAJ, these payments, like the 
expenditures made by WSAJ PAC to WSAJ discussed above, are clearly designated as payment 
for administrative services rendered by WSAJ to those committees in the preceding month or 
other appropriate reporting period.  Contrary to the allegation made in the Complaint, these 
reports do not reflect prior unreported contributions made by WSAJ to those committees; thus, 
they are not evidence of any reporting violations by WSAJ.   

 
Because there is no evidence that WSAJ conveyed anything of value to WSAJ PAC or 

any other political committee during the last five years other than as a result of a transaction 
whereby the item of value was purchased from it by the PAC, there is no evidence to support this 
allegation and it should be rejected in its entirety. 

 
WSAJ may have violated RCW 42.17A.630(2)(a) by failing to report monetary contributions to 
political committees.  

 
 Review of the C4 forms filed by WSAJ PAC indicates that WSAJ, on a fairly regular 
basis, made contributions to WSAJ PAC in a calendar month exceeding $110 (or more than $100, 
prior to December 2014).   
 
                                                 
1 These transactions should not be confused with contributions made by WSAJ PAC to the Washington State 
Association for Justice Justice In Action PAC (“WSAJ Justice In Action PAC”), a separate political committee.  
Notations on the C4, Schedule A forms filed by WSAJ PAC that indicate expenditures made to “Washington State 
Association” which are described as “Contrib. Calendar Year,” followed by the pertinent year, reflect contributions 
made by the PAC to the WSAJ Justice In Action PAC.  Those transactions do not reflect or provide evidence of 
anything of value being conveyed by WSAJ PAC to WSAJ.  

PDC Exhibit 2, Page 2 of 3



 

 

RCW 42.17A.630(2)(a) provides that an employer of a lobbyist registered under that chapter 
(which WSAJ is) must file a “special report” with the PDC, known as an L3c report, within fifteen 
days after the last day of the calendar month during which the contribution was made.  It appears 
that WSAJ may have inadvertently failed to comply with this requirement, about which it was at all 
times pertinent hereto entirely unaware.  Although all of the contributions WSAJ made to WSAJ 
PAC were, to WSAJ’s knowledge, properly reported on C4 forms by the recipient political 
committee (which, indeed, is why both the fact and the dates and amounts of these contributions, 
although unreported by WSAJ, may be definitively established), this may constitute a technical 
violation of the law. 
 
Conclusion  
 
 Subject to further investigation and review by the undersigned, it does appear that WSAJ 
may have failed, in its role as a lobbyist employer, to report each and every contribution it has 
made to a political committee on a monthly basis on an L3c form, and these contributions were 
not otherwise reported on an L2 form, as would have been permitted (in the alternative) by RCW 
42.17A.630(2)(b).  While there is no evidence that any WSAJ staff member performed “[m]ore 
than incidental PAC-related functions” (see the PDC’s Political Committees Campaign 
Disclosure Instructions (June 2014), at p.  59) during the last five years, without WSAJ being 
paid for that time by the appropriate political committee, there does appear to be a basis for the 
PDC and the Office of the Attorney General to conclude that WSAJ has improperly failed to 
comply with the requirements of RCW 42.17A.630(2)(b) by failing to properly report certain of 
its monetary contributions to political committees on an L3c form.   
  

We look forward to discussing this issue further with the PDC and the Office of the 
Attorney General, as appropriate.   

 
Please do not hesitate to contact us if you have any questions, or if we can be of further 

assistance.   
 

     Sincerely, 
 
 
     Dmitri Iglitzin 
     Counsel for WSAJ  
 
 
cc: Linda A.  Dalton, Sr.  Asst.  Atty. General 
 Chad Standifer, Asst.  Atty.  General  
 Phil Stutzman, Public Disclosure Commission  
 Gerhard Letzing 
 Larry Shannon 

PDC Exhibit 2, Page 3 of 3



PDC Exhibit 3, Page 1 of 3



PDC Exhibit 3, Page 2 of 3



PDC Exhibit 3, Page 3 of 3



Contributions Attributed to WSAJ, February 2011 ‐ March 2016

Name Contributor Date Amount P/G
WA ST ASSN FOR JUSTICE JUSTICE IN ACTION PAC WASHINGTON STATE ASSOCIATION FOR JUSTICE 2012‐01‐10 11872.8 N
GIZZI JAMES A WASHINGTON STATE ASSOCIATION FOR JUSTICE 2012‐06‐27 900 P
OUR WASHINGTON WA STATE ASSN FOR JUSTICE 2012‐10‐12 70000 N
WA ST ASSN FOR JUSTICE JUSTICE IN ACTION PAC WASHINGTON STATE ASSOCIATION FOR JUSTICE 2012‐12‐15 23554.81 N
WA ST ASSN FOR JUSTICE JUSTICE IN ACTION PAC WASHINGTON STATE ASSOCIATION FOR JUSTICE 2013‐03‐15 7495.79 N
WA ST ASSN FOR JUSTICE JUSTICE IN ACTION PAC WASHINGTON STATE ASSOCIATION FOR JUSTICE 2013‐11‐15 8274.2 N
JAYAPAL PRAMILA WASHINGTON ASSOCIATION FOR JUSTICE 2014‐05‐23 950 P
MCCASLIN ROBERT B WASHINGTON ASSOCIATION FOR JUSTICE 2014‐06‐20 950 P

Total 123997.6

PDC Exhibit 4, Page 1 of 1



Tony Perkins

From: PDC Support <pdc@pdc.wa.gov>
Sent: Monday, February 29, 2016 6:22 PM
To: Tony Perkins
Subject: [TICKET Customer Reply] - Washington State Association for Justice et al. - Alleged violation 

of RCW 42.17A.630

Hi Tony Perkins, 
 
The customer has responded to the ticket. 
 
Washington State Association for Justice et al. - Alleged violation of RCW 42.17A.630 
 
Ticket comment 

Tony: 
  
Here are WSAJ’s answers and clarifications regarding your questions. 
  

1.  In your response to the Freedom Foundation complaint, you state that within the five-year period for state actions, WSAJ has made regular 
contributions exceeding the L-3c reporting thresholds to "WSAJ PAC," which you identify earlier in the letter as WSAJ Justice For All 
PAC.  However, WSAJ Justice For All PAC did not report receipt of contributions from WSAJ during that time.  Rather, during the last five 
years WSAJ Justice In Action PAC reported receipt of $51,197.60 in contributions from WSAJ.  Please confirm whether you intended to 
identify WSAJ Justice in Action PAC, and not Justice For All PAC, as the recipient of WSAJ's contributions. 

  
You are correct; my response letter used the name of the wrong PAC on this point.    
  

2.  The attached spreadsheet contains details of all contributions attributed to WSAJ in PDC filings during the last five years, including the four 
contributions to WSAJ Justice In Action PAC totaling $51,197.60.  These contributions are also documented in the attached C-3 reports 
submitted by WSAJ Justice In Action PAC, and certified by Gerhard Letzing.  Please confirm whether these contributions were in fact made 
through four, and no more than four, payments executed on our around the reported dates of receipt, or if they represent a larger number of 
contributions made over time and reported in lump sum.  If the contributions were made through more than four payments, please identify the 
correct date and amount of each contribution. 

  
These contributions were in fact made through four, and no more than four, payments executed on or around the 
reported dates of receipt, as reported by WSAJ Justice in Action PAC. 
  

3.  During the last five years three candidates, James Gizzi, Pramila Jayapal, and Robert McCaslin, have disclosed contributions attributed to 
WSAJ.  (See the highlighted entries in the attached spreadsheet.)  PDC staff's review indicates that WSAJ does not typically make candidate 
contributions from association funds, but rather uses WSAJ Justice For All PAC to make candidate contributions.  In fact, WSAJ Justice For All 
PAC has reported expenditures to the three candidates listed above which appear to correspond to the contributions attributed to 
WSAJ.  Please confirm whether these three contributions were correctly attributed to WSAJ, or instead were made by WSAJ Justice For All 
PAC. 

  
Your guess that the candidate contributions were made by Justice For All PAC, not WSAJ, and were misreported by the 
recipients is correct.   All of these contributions were made by Justice For All PAC.   
  

4.  The attached spreadsheet also includes a $70,000 contribution attributed to WSAJ in a report filed by the Our Washington political 
committee.  Unlike the candidate contributions discussed above, no WSAJ-affiliated PAC has disclosed making a contribution that clearly 
corresponds to this $70,000 contribution to Our Washington, so it would appear that the contribution did come from WSAJ funds, and was 
properly attributed to WSAJ.  Please confirm. 

  
That is correct – the $70,000 contribution attributed to WSAJ in the report filed by Our Washington PAC was accurately 
reported.  Although it, like the four contributions from WSAJ to WSAJ Justice In Action PAC, was reported properly by 
the receiving committee, it does not seem to have been timely reported by WSAJ in an L3c report or an any L2 report. 
  
Please let me know if you have any following questions on this matter. 
  
Thanks much, 

PDC Exhibit 5, Page 1 of 2



  
DI 
  
Dmitri  Iglitzin | Schwerin Campbell Barnard Iglitzin & Lavitt, LLP | 206.257-6003 | www.workerlaw.com 
  
  
Union Representation - Strategic Organizing - Campaign Finance 
  
This communication is intended for a specific recipient and may be protected by the attorney-client and work-product privilege. 
  
  

From: PDC Support [mailto:pdc@pdc.wa.gov]  
Sent: Friday, February 26, 2016 4:22 PM 
To: Dmitri Iglitzin 
Cc: William Lemp 
Subject: Re: PDC - Washington State Association for Justice et al. - Alleged violation of RCW 42.17A.630 
  
Dear Dmitri, 
  
Thanks for speaking with me this afternoon.  As we discussed, please consult with your client and provide a response to the 
following issues: 
  
1.  In your response to the Freedom Foundation complaint, you state that within the five-year period for state actions, WSAJ has 
made regular contributions exceeding the L-3c reporting thresholds to "WSAJ PAC," which you identify earlier in the letter as WSAJ 
Justice For All PAC.  However, WSAJ Justice For All PAC did not report receipt of contributions from WSAJ during that 
time.  Rather, during the last five years WSAJ Justice In Action PAC reported receipt of $51,197.60 in contributions from 
WSAJ.  Please confirm whether you intended to identify WSAJ Justice in Action PAC, and not Justice For All PAC, as the recipient 
of WSAJ's contributions. 
  
2.  The attached spreadsheet contains details of all contributions attributed to WSAJ in PDC filings during the last five years, 
including the four contributions to WSAJ Justice In Action PAC totaling $51,197.60.  These contributions are also documented in the 
attached C-3 reports submitted by WSAJ Justice In Action PAC, and certified by Gerhard Letzing.  Please confirm whether these 
contributions were in fact made through four, and no more than four, payments executed on our around the reported dates of 
receipt, or if they represent a larger number of contributions made over time and reported in lump sum.  If the contributions were 
made through more than four payments, please identify the correct date and amount of each contribution. 
  
3.  During the last five years three candidates, James Gizzi, Pramila Jayapal, and Robert McCaslin, have disclosed contributions 
attributed to WSAJ.  (See the highlighted entries in the attached spreadsheet.)  PDC staff's review indicates that WSAJ does not 
typically make candidate contributions from association funds, but rather uses WSAJ Justice For All PAC to make candidate 
contributions.  In fact, WSAJ Justice For All PAC has reported expenditures to the three candidates listed above which appear to 
correspond to the contributions attributed to WSAJ.  Please confirm whether these three contributions were correctly attributed to 
WSAJ, or instead were made by WSAJ Justice For All PAC. 
  
4.  The attached spreadsheet also includes a $70,000 contribution attributed to WSAJ in a report filed by the Our Washington 
political committee.  Unlike the candidate contributions discussed above, no WSAJ-affiliated PAC has disclosed making a 
contribution that clearly corresponds to this $70,000 contribution to Our Washington, so it would appear that the contribution did 
come from WSAJ funds, and was properly attributed to WSAJ.  Please confirm. 
  
Thanks for your attention to this.  If possible, a response by close of business on Tuesday, March 1, 2016 would be appreciated. 
  
Sincerely, 
  
Tony Perkins 
PDC Compliance & Enforcement Staff 
  

  
  
  
-- 
To respond, please reply to this email.  
  
Washington Public Disclosure Commission 
http://www.pdc.wa.gov 
1.360.753.1111 
  
  

On Fri, 26 Feb at 1:28 PM , PDC Support <pdc@pdc.wa.gov> wrote:  
Perfect, Dmitri.  I'll be waiting by the phone. 
  
Tony 

PDC Exhibit 5, Page 2 of 2



by Iglitzin on Mon, 7 Mar 2016

Washington State Association for Justice et al. - Alleged violation of RCW 42.17A.630 

Good morning, Tony:

I am writing with some followup information that relates to statements made in your February 26, 2016, 
e­mail, and my response to that e­mail.

In your e­mail, to which an Excel spreadsheet was attached, you stated:

2. The attached spreadsheet contains details of all contributions attributed to WSAJ in PDC filings
during the last five years, including the four contributions to WSAJ Justice In Action PAC totaling 
$51,197.60.  These contributions are also documented in the attached C­3 reports submitted by WSAJ 
Justice In Action PAC, and certified by Gerhard Letzing.  Please confirm whether these contributions 
were in fact made through four, and no more than four, payments executed on our around the 
reported dates of receipt, or if they represent a larger number of contributions made over time and 
reported in lump sum.  If the contributions were made through more than four payments, please 
identify the correct date and amount of each contribution.

In my February 29 response to your e­mail, I clarified that the four contributions referenced in your e­mail 
(relevant portion highlighted in yellow, above) “were in fact made through four, and no more than four, 
payments executed on or around the reported dates of receipt, as reported by WSAJ Justice in Action PAC.”  

What I did not realize on the date I sent that e­mail, however, and what I am writing to you now to clarify, is 
that while the four payments were in fact made as described and executed on or around the reported dates 
of receipt, as reported by WSAJ Justice in Action PAC, three of those payments were not contributions from 
WSAJ.  Instead, they were contributions made to WSAJ Justice in Action PAC from WSAJ Justice For All PAC.  
The three payments are the payments that were reported on December 15, 2012, March 15, 2013, and 
November 15, 2013.   

What that means, in light of the other information the PDC has dug up and the clarifications we have 
provided, is that over the last five years, there appear to have been only two contributions from WSAJ to any 
political committee that WSAJ failed to report properly, i.e., that WSAJ failed to report on an L3c form:  the 
October 12, 2012, contribution from WSAJ to Our Washington, which we have previously discussed, and a 
$11,872.80 contribution from WSAJ to WSAJ Justice In Action PAC reported on January 10, 2012.

If that is correct, and we think it is, then we suggest that the appropriate recommendation for the PDC staff to 
make to the Commission on Thursday is that any fine for these two relatively minor and technical violations, 

Page 1 of 2

3/8/2016https://wapdc.freshdesk.com/helpdesk/tickets/3505/print
PDC Exhibit 6, Page 1 of 2



which occurred approximately three­ and­a­half years ago, or longer, be waived, pursuant to the 
Commission’s authority to waive fines in the case of first­time violations (RCW 42.17A. 755(5)), and that we 
simply be ordered to now file the appropriate L3c forms.

Please give me a call at your earliest possible convenience, after you receive this e­mail, so you and I can 
discuss this situation in more detail.  

Thanks so much,

Dmitri  Iglitzin | Schwerin Campbell Barnard Iglitzin & Lavitt, LLP | 206.257-6003 | www.workerlaw.com (http://www.workerlaw.com/)

Union Representation - Strategic Organizing - Campaign Finance

This communication is intended for a specific recipient and may be protected by the attorney-client and work-product privilege.

Page 2 of 2

3/8/2016https://wapdc.freshdesk.com/helpdesk/tickets/3505/print
PDC Exhibit 6, Page 2 of 2



PDC Exhibit 7, Page 1 of 1



PDC Exhibit 8, Page 1 of 1


	WSAJ Exec Summary PDC Case 2863
	ROI - WSAJ Case 2863
	Exhibits - WSAJ Case 2863
	Exhibit 1 - WSAJ 45D LTR (Signed)
	Exhibit 2 - 2016 02 25 LTR Iglitzin to Perkins_Final
	Exhibit 3 - SIIT No on 1082 C-3 Report
	Exhibit 4 - Contributions attributed to WSAJ (last five years)
	Exhibit 5 - Feb 29 Email from Dmitri Iglitzin
	Exhibit 6 - Mar 7 Email from Dmitri Iglitzin
	Exhibit 7 - WSAJ L-3 for CY 2012
	Exhibit 8 - Our Washington C-6






